27 Aralık, 2015

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ NİN ÇALIŞMA DÜZENİ

Toplanma ve Tatil
1 . Olağan Toplanma: Meclis her yıl ekim ayının ilk günü kendiliğinden toplanır.
+ Toplanma için kimsenin doğrudan veya dolaylı olarak çağrılmasına gerek yoktur. Bu nedenle olağan toplanma denir.
+ TBMM bir yasama yılında fazla 3 ay tatil yapar.
+ Bu tatil süresi milletvekillerinin kararına bırakılmış.
+ 3 aylık tatil dışında meclisin 15 günü geçmemek üzere çalışmalarının ertelenmesine ara verme denir.

2. Olağanüstü Toplanma: Meclisin ara verme veya tatil sırasındayken toplanmasıdır.
+ Doğrudan doğruya veya Bakanlar Kurulunun istemi üzerine cumhurbaşkanı tarafından toplantıya çağrılır.
+ Toplantıya çağırma yetkisi sadece cumhurbaşkanına ait değildir. Meclis üye tam sayısının beşte birinin yazılı istemi üzerine meclis başkanı tarafından toplantıya çağrılır.
+ Başbakanın veya herhangi bir bakanın meclisi doğrudan doğruya veya dolaylı olarak toplantıya çağırması mümkün değildir.


Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
+ Meclis yapacağı işlemler dahil bütün işlerinde üye tam sayısının en az üçte biri ile toplanır.(184 milletvekili)
+ Anayasada başka bir hüküm yoksa toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar verir ancak karar yeter sayısı hiçbir şekilde 139 milletvekilinden az olamaz.
+ Üye tam sayısının 139 dan az olmamak şartıyla toplantıya katılanların salt çoğunluğuna basit çoğunluk denir.
+ Nitelikli çoğunluğun arandığı haller:
   ●Cumhurbaşkanının vatana ihanetle suçlanması: üye tam sayısının 3/4 ü
   ●Genel ve özel af ilanı: üye tam sayısının 3/5 i
   ●Anayasanın değiştirilmesi: üye tam sayısının 3/5 i
   ●Meclis başkanının seçimi: ilk ilk turda 2/3 ü üçüncü turda salt çoğunluk
   ●Bakanın yüce divana sevki: üye tam sayısının salt çoğunluğu
   ●Gensoru sonucu güven oylaması: üye tam sayısının salt çoğunluğu
   ●Güven isteminin reddi: üye tam sayısının salt çoğunluğu
   ●Devamsızlık nedeniyle milletvekilliğin düşürülmesi: üye tam sayısının salt çoğunluğu
   ●Kamu başdenetçisinin seçilmesi: ilk iki turda 2/3 üçüncü turda salt çoğunluk
   ●Anayasa Mahkemesine üye seçme: ilk iki turda 2/3 üçüncü turda salt çoğunluk

Oylama Usülleri
Oy verme hakkı milletvekilliği sıfatından gelen bir haktır. Oy kullanabilmesi için milletvekilinin and içmiş olması gerekir. Dışarıdan gelen bakanlar oy kullanamaz. 
 1. İşaretle Oylama: Üyelerin el kaldırması, tereddüt halinde ayağa kalkmaları hali. Açık veya gizli oylama yapılmasının zorunlu olduğu belirtilmeyen hallerde kural olarak işaretle oylama yapılır.
 2. Açık Oylama: Üzerinde milletvekilinin ad ve soyadıyla seçim çevresinin ve oyunun yönünün yazılı olduğu oy pusulalarının kutuya atılması veya elektronik oylama mekanizmasıyla yapılan oylama. Zorunlu olduğu haller içtüzüğün 142. maddesinde belirtilmiştir. Örneğin vergi kanunları, bütçe kanun tasarıları açık oylamayla yapılır. İşaret veya gizli oylamanın yapılmasının zorunlu olmadığı durumlarda 15 milletvekilinin yazılı istemiyle açık oylama yapılması zorunludur.
 3. Gizli Oylama: Üzerinde hiçbir işaret bulunmayan yuvarlakların, kapalı bir zarf içerisinde,  kutuya atılması suretiyle olur. 20 milletvekilinin bir önergeyle gizli oylama yapılmasını istemesi ve genel kurulun kabul etmesiyle gizli oylama yapılır.
Bunun dışında:
- Anayasa değişikliği
-Meclis başkanı seçimi 
-Meclis soruşturması açılması kararı
-Yüce divana sevk kararı
-Milletvekilliği ile bağdaşmayan bir görev nedeniyle üyeliğin düşürülmesi kararı 
Gizli oylamayla yapılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder